Ny tilgang til IT skal løse byggevirksomheders indtjeningsproblem

Selvom mange entreprenørvirksomheder oplever stor vækst i det igangværende byggeopsving, lykkes det kun få virksomheder at veksle opsvinget til kontanter. Mangel på teknologisk fleksibilitet er en del af forklaringen. Ny alliance tænker i utraditionelle løsninger.

Mens de største entreprenører oplever markant vækst fra 2015 til 2016 – og byggebranchen over en bred kam melder om øget beskæftigelse og fyldte ordrebøger i 2017 – er det sværere for branchen at løfte indtjeningen. Det viser regnskabsanalysen ”Bygge- og anlægsbranchen 2017” fra Deloitte og Dansk Byggeri.

Ifølge Paw Steffensen, specialist i IT-løsninger til byggeindustrien og direktør for ERP-divisionen i ProInfo, er en del af forklaringen, at de brancheløsninger det i årevis har været en fordel at installere, nu bliver til en hæmsko for yderligere effektivisering og dermed øget indtjening:

”Brancheløsninger er ved at være passé i byggebranchen. Det har ellers i årevis været en fordel at kunne købe funktionalitet der er målrettet specielt til én branches behov. Men nu er udviklingen vendt. I stedet for at være en genvej til billigere og målrettet funktionalitet, er brancheløsningen en potentiel hæmsko for adgang til den nyeste funktionalitet, som giver fordele i form af mobilt samarbejde, hurtigere fakturering og bedre materialestyring – alt sammen funktionalitet, der øger indtjeningen, når der er pres på i branchen.”

Der er to primære årsager til denne udvikling, forklarer IT-specialisten:

”For det første er der en tendens til at brancheløsningen bliver til en malkeko for IT-udvikleren. Når først der er kunder nok, og hvis konkurrencen ikke er for hård, går udviklingen af løsningen langsommere. Denne tendens virker som en forstærkning af årsag nummer to, nemlig at udviklingen i standardsystemerne, fx Microsoft Dynamics NAV, går så hurtigt, at udviklerne af brancheløsninger ikke kan følge med, det er for tids- og ressourcekrævende – så står kunden med en brancheløsning, der kører på forældet grundteknologi og som er svær at integrere med de nye ressourcebesparende løsninger i markedet.”

Ud over ovenstående er fremkomsten af en række services, der leveres via internettet – såkaldt cloud services eller Saas-løsninger til fx. kalkulation og tilbudsgivning – også med til at fjerne relevans af brancheløsninger og vende markedet mod standardløsninger.

Løsning på standardteknologier

At sidde fast på en forældet brancheløsning betyder at byggevirksomheden enten betaler alt for meget for tillægsmoduler special-udviklet af IT-partneren, eller at man slet ikke har adgang til funktionaliteten. Det er ifølge direktøren for ProInfo en helt unødvendig situation for virksomheder i byggebranchen.

”Så stor og standardiseret en branche som byggebranchen kan få 99% af den funktionalitet de har brug for, ved at sammensætte standardkomponenter, som hver for sig sælges til tusinder af virksomheder, og derved er garanteret mod forældelse”, forklarer Paw Steffensen.

Ved at anvende standardkomponenter i byggevirksomhedens samlede IT-løsning, opnår virksomheden en række fordele, som ofte nemt opvejer værdien af de special-tilpasninger man får med en brancheløsning: Licens- og vedligeholdelsesomkostninger er lavere; omkostninger til integration er lavere og endelig bliver man ikke bundet til én IT-partner, men kan købe ind hos alle, der har kompetence i de applikationer man anvender.

Ny alliance udfordrer

Softwarevirksomheden ExpandIT har i mange år været leverandør af standardkomponenter, som i vidt omfang bruges af byggebranchen. Sales & Marketing Manager Jannich Pomykala nikker til Paw Steffensens analyse:

”I nogle brancher ser vi en udvikling, hvor de traditionelle IT-partnere er presset af udviklingen fra standardplatformene – det gælder særligt på Microsoft Dynamics NAV, hvor kunden er garanteret så dyb og bred en funktionalitet i den nyeste standardversion, at argumentationen for en brancheløsning bliver svær. Specielt når brancheløsningen kører på en ældre version af NAV”, forklarer Jannich Pomykala.

Han vurderer, at det ”Set fra vores synspunkt er en ok markeds situation, for vores komponenter er tilpasset Microsoft Dynamics NAV og er en forlængelse af funktionaliteten, særligt med vægt på mobile services. Derfor er en løsning baseret på Microsoft standard komponenter sammen med vores applikationer, både tæt på en færdig brancheløsning og helt standard.”

Nu udvides tilgængeligheden for den danske byggebranche. ExpandIT og ProInfo, med kontorer i Randers, Århus, Odense og København, har netop indgået en aftale om strategisk samarbejde.

Visionen er at hjælpe med at øge indtjeningen i byggebranchen gennem reduceret spild, bedre ressourceudnyttelse og lavere IT-omkostninger – baseret på brug af standardkomponenter, koblet med dyb brancheindsigt.

Demoversioner af den nye standardløsning har været tilgængelig for byggevirksomheder siden 1. november 2017 og de første kundesamarbejder er ved at blive indgået.

 

Kilde: Finans.dk

Byggebranchen har problemer med at få indtjeningen til at følge omsætningen. Ny alliance mellem ProInfo og ExpandIT vil tilbyde teknologiske standardløsninger, der skal gøre det lettere for byggeindustrien at tjene penge.

 

 

 

Kontakt og yderligere oplysninger

ProInfo A/S
Direktør, Paw Steffensen
pst@proinfo.dk
Mobil 30765315

ExpandIT A/S
Sale & Marketing Manager, Jannich Pomykala
jpy@expandIT.com
+45 7026 8619

2017-12-07T23:38:47+00:00